Přináším Vám téměř deset let starý rozhovor s Erdym, který jsem vyštrachala doma v šuplíku a tak myslím, že by byla škoda se o něj s Vámi nepodělit. A protože je docela dost dlouhý rozhodla jsem se ho rozdělit na 4 části, takže první je zde a na ty tři zbylé se můžete těšit v blízké době:-)
Nesdílíte s námi občas pocit, že seriály jako Kobra 11 jsou tak trochu oslavou násilí?
- Ano, to je pravda. Lidé zkrátka milují Kobru kvůli akci. Snaha nás herců, ale sahá dál - chceme vyprávět příběh. Protože jinak by to byla jen jedna bouračka za druhou! (směje se) Snažíme se, aby akce nebyla pořád na prvním místě. Rádi bychom, aby diváci na pozadí výbuchů a rozmláceného železa odhalili příběh a pochopili ho. pracujeme s pocitem, že lidem také něco sdělujeme.
Tomu rozumíme, ale občas to vypadá, že akce je důležitější než lidský faktor.
- Ano, máte pravdu, občas tomu tak je. Já ale věřím tomu, že akční stránka v Kobře 11 jde ruku v ruce s příběhem. Kdybychom to tak nedělali, bylo by to samozřejmě možné kritizovat.
Nedávno jsem si listoval americkým časopisem Entertainment Weekly. Dočetl jsem se, že si Hollywood od 11. září láme hlavu, jestli náhodou filmy s Brucem Willisem, Sylvestrem Stallonem a Arnoldem Schwarzeneggerem nemohly inspirovat teroristy. Co si o tom myslíte vy?
- Nevěřím tomu, že by teroristé čerpali nápady ze sledování filmů. To, co děláme my nebo co se odehrává na filmovém plátně, totiž není dost dobře možné zopakovat v reálnném životě. Co se týče Kobry, všechny tybouračky by prostě nikdo nemmohl jen tak okopírovat. A i kdyby se o to někdo nakrásně pokusil, byl by na místě mrtev. Prostě by to nefungovalo. To, co se změnilo nebo se alespoň podle mého názoru změní, je to, že se ve filmech omezí počet zbytečných mrtvol. V některých pořadech na tom vůbec nezáleží, lidé umírají vpravo vlevo, ale hlavně že je tam akce. Myslím, že tohle přestane. V Kobře to tak neděláme. Když u nás někdo zemře, buď si to přivolá sám, nebo je to nějaký imbecil či těžký kriminálník. Nemáme tolik zbytečně zabitých, a to je pro nás taková malá omluva. Věřím, že se teď Američané ve svých filmech vzdají neustálého střílení nevinných obětí. smrt musí mít v příběhu jasné opodstatnění. Rozumíte jak to myslím?
Jestli se nemýlím, tak Německo má podobný společensko-kulturní konflikt se svou tureckou populací, jako má například Anglie s indickými a pakistánskými obyvateli. Pomohlo vaše postavení německo/turecké hvězdy zlepšit porozumění mezi Němci a Turky žijícími v Německu?
- Exotický původ Semira Gerkhana je v seriálu důležitý. Ale na druhou stranu je to pořád jenom policista, který vypadá trochu jako cizinec. A takového byste dneska nali skoro v každé evropské zemi, ve Francii, v Anglii... Prostě se cizinci začlenili do kultury té které země, protože tam dlouho žili nebo se tam dokonce narodili. A já Samira jako symbol turecké poplace, který má zvláštní postavení v policejním oddělení, nevidím. A ani jako herec se to tak nesnažím podávat. Seriál nemá za úkol řešit otázku pravocového radikalismu, to je na něj příliš složité. Něco takového by se ani nedalo do 45minutové epizody vměstnat. Navíc má každý díl zcela nový námět.
Ano, to je pravda. Jenom jsem si myslel, že když je někdo tak slavný jako vy, lidé se s ním budou snažit ztotoznit a řeknousi: hej, tenhle je z Turecka a není o nic výjimečnější než my - je to jeden z nás! Pomyslí, si že mohou dokázat to, co on.
- Ano, v podstatě máte pravdu. V Turecku se Kobra stala úžasně populární. Je to přirozené, lidem z Turecka se seriál líbí a jsou rádi, že jeden z nich hraje v německé televizi.
Jsou na Vás pyšní?
- Vlastně ano. Ale v Německu jsou i jiné seriály, ve kterých Turek nebo černoch hrají komisaře. Naše multietnická společnost se už naštěstí i v Evropě stala natolik přirozenou, že už není potřeba vysvětlovat, proč je někdo bílý a jiný černý.
=) Pokračování rozhovoru příště (=
Zdroj: časopis Seriál č.12/2001